Hemmagjort tee

Hej! Jag och min bror har precis gjort klart vårt hemmagjorda te. Jag har inte smakat det än, men ikväll gör vi nog det ;) Jag tänkte vis hur man gör, så ni också kan göra ett egna te, helt gratis!



Plocka blad och bär
Man kan plocka blad eller bär, eller båda, det är som ni vill ;) Men tänk på att bären oftast ger mer smak, så jag skulle föredra att blanda.
Innan du plockar måste du försäkra dig om att bladen eller bären inte är giftiga.

Skölj av
För att bladen och/eller bären ska bli riktigt rena, skölj av ordentligt. Plocka också av eventuella smågrenar. 

Torka luftigt
För att bladen/bären ska bli riktigt torra, använd en plåt med lufthål i, så det luftar både under och överifrån. Det går bra med en vanlig plåt också. Det kan ta flera dagar eller veckor innan bladen/bären blir riktigt torra, olika från växt till växt.

Smula
När bladen/bären är riktigt snustorra är det dags att smula ner dom i en burk eller vad du vill använda. Tänk på att bevara teet med lock på, så att det inte blir dammigt.

Drick
När du ska göra iordning ditt tee för att dricka, lägg det i en teekula och vänta på att vattnet tar smak. Tillsätt mjölk och socker om du vill. Hoppas det smakar! ;)


Prova gärna! :)
 

Kommentarer

Lämna en kommentar här

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-postadress (kommer inte visas på min blogg)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0